Nuo agonijos iki ekstazės, abstinencijos iki pertekliaus Sausas Sausis yra… skystas, priešingai nei jo pavadinimas.
Praktika – vadink ją tradicija, nutarimu, balzamu – yra patikimas kultūros istorijos šaltinis. Nesvarbu, ar esate visiškai sausas, drėgnas ar šlapias, jus užplūdo algoritmiškai susijęs turinys: straipsniai, kuriuose aprašomi susilaikymo pranašumai, „Instagram“ skelbimai nealkoholinis dvasios, Twitter (X) juokeliai, menkinantys „šventesnio už tu“ praktiką.
Esmė ta, kad visi apie tai kalba. Ir mes turime omenyje visus.
Mes ne tik užsidirbome pinigų iš gerai suplanuoto darbo, bet ir tapome kalendorinių metų kultūriniu totemu: pokšto užpakalis, aktualaus pašaro medžiaga.
Ir ne veltui: „Socialinės normos yra pagrindinis veiksnys, keičiantis žmonių alkoholio vartojimo įpročius, kai vartojama daugiau ir mažiau“, – aiškina dr. Kennethas Leonardas, mokslų daktaras, Bafalo universiteto Priklausomybių tyrimų instituto direktorius. „Sausas sausis suteikia socialinę galimybę ir socialinį atlygį asmenims, kurie geria mažiau kenksmingais būdais… arba visiškai nustoja vartoti“.
Kitaip tariant, bendraamžių spaudimą gerti pakeičiame bendraamžių spaudimu susilaikyti. Įtaka yra karalius ir tt.
Bet kokiu atveju, dėl priklausomybės ar piktnaudžiavimo narkotinėmis medžiagomis nereikia mąstyti. Ir nors sausas sausis tikrai gali būti atsitiktinė (nejautri) platforma įžūliam juokavimui apie priklausomybę nuo alkoholio, jis taip pat gali paskatinti realius pokyčius.
„Sausas sausis yra leistina norma, leidžianti bendrauti be alkoholio“, – sako daktaras Leonardas. Remiantis duomenimis, kuriuos jis cituoja iš a 2024 metų ataskaita Nacionalinėje medicinos bibliotekojeprognozė yra optimistinė: „50 % dalyvaujančių po to toliau vartoja mažiau alkoholio, o 15 % susilaiko“, – nurodo jis.
Jei tikslas yra ilgainiui panaikinti (ar bent jau pakeisti formą) gėrimo įpročius, tai nėra ne ranka pasiekiama.
„Neabejotinai matome pardavimų šuolį sausąjį sausį“, – priduria Mélanie Masarin, moteris, kurianti virusinę alkoholio alternatyvą. Ghia. „Daugelis žmonių pirmą kartą išbando „Ghia“ sausio mėnesį, tačiau 90 % mūsų nuolatinių klientų identifikuojasi kaip geriantys alkoholį, bet siekia saiko… tai reiškia, kad po pertraukos jie laikosi šio įpročio.
Be hedonistinio malonumo, kurį teikia gėrimas (tikiuosi, skanus) kaip priedas prie valgio ar socialinis tepalas, alkoholis taip pat gali numalšinti skausmą, stresą ar nerimą. Be priklausomybės sukeliančio elgesio, susilaikyti yra sunku – ypač siaučiant mėnesiui, kuris didžiojoje šiaurinio pusrutulio dalyje toks aštriai šaltas ir tamsus (ty niūrus). 2021 m. Jimmy Fallon tiesioginėje televizijos eteryje pareiškė: „Ačiū, šios savaitės naujienos, kad mano „Sausąjį sausį“ pavertėte „Mes išbandėme sausį“.
Turėkite omenyje, kad tai buvo tik aštuonios mėnesio dienos – gana įprastas bėgimas, kalbant apie sausringus periodus. „Per pastaruosius 14 metų visada buvo tas pats: pirmas dvi savaites NIEKAS nevartoja alkoholio“, – sako Tamy Rofe, vadovaujanti mylimam Bruklino restoranui. Žalioji kolonija su savo vyru. „Tačiau nuo trečios sausio savaitės tarsi vyksta kolektyvinis „š*** it“.
Be to, gėrimo įpročiai iš esmės keičiasi iš kartos į kartą. Matėme daugybę kurstančių antraščių apie mažėjantį vyno pardavimą tarp tūkstantmečio amžiaus (X karta, atrodo, atsilaikė), o dabar Z karta, blaiviai smalsi karta, skatina šią mažėjimo tendenciją dar labiau (tuo pačiu metu nukreipia lėšas į daugybę adaptogeniniai, šakniavaisiai, stebuklingų dulkių užpilti gėrimai ne tik sausio mėnesį, bet ir ištisus metus). „Metus trunkantis nuosaikumas slopina sauso sausio mėnesio dalyvavimą“, – rašoma vienoje 2023 m. maisto verslo naujienų antraštėje… net ne satyriškai.
Apskritai, finansiniu požiūriu pramonei jokio realaus pavojaus nėra. Dauguma barų ir restoranų siūlo visapusišką nealkoholinės programos, o gruodžio mėn. pardavimai buvo išpūsti, kad sausio mėn. liktų mažiau pelno. „Lapkritis ir gruodis yra tokio pasitenkinimo ir pernelyg didelių išlaidų mėnesiai, kad žmonėms reikia iš naujo nustatyti, jei norite. Ir taip pat… „rezoliucijos“, – sako Spenseris Payne’as iš „Neighborhood Wines“ – populiarios pagrindinių prekių parduotuvės Bostone.
Rezultatas? Sausas sausis peraugo į buitinį terminą. Tai pripažįsta net tie, kurie nusprendžia nedalyvauti, todėl parduotuvių savininkai skatinami nealkoholinių gėrimų ir batonėlių, kad pamėgtų savo kokteilių programas. Blaivybė ar ne, tai yra sąmoningesnio ar bent jau sąmoningesnio gėrimo mėnuo tiek vartotojams, tiek tiekėjams.
Be to, įprastas nuosaikumas gali tiesiog panaikinti visą esminį įsipareigojimo poreikį, pvz., „Sausas sausis“. Tačiau bet kuriuo atveju neturime pasiekti visiško susilaikymo, kad pamatytume bandymo nuopelnus.
„Ei, komanda, tikrai apgailėtinas atnaujinimas“, – pradeda vienas „TikTok“, pažymėtas #DryJan. „Aš darau „Dry January“ ir jaučiuosi nuostabiai.